“Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.” (Stichting Dyslexie Nederland)
Onderwijs en leerlingbegeleiding binnen het Isendoorn College zijn erop gericht dat ook de dyslectische leerlingen zich kunnen ontwikkelen in overeenstemming met hun capaciteiten, talenten en mogelijkheden.
Uitgangspunten zijn: wat heeft deze leerling nodig, en hoe kan de ondersteuning maximaal resultaat opleveren? Ondersteuning bij dyslexie is een continue proces dat aanpassingen vraagt vanwege veranderingen in de exameneisen, wetgeving en de voortschrijdende ontwikkelingen van ondersteunende technologie.
We proberen bij de start in de brugklas zoveel mogelijk aan te sluiten bij de ingezette hulp van het basisonderwijs.
Wanneer er vermoedens zijn van dyslexie worden de meeste leerlingen al tijdens de basisschoolperiode onderzocht op dyslexie. Indien er wel vermoedens zijn, maar er nog geen onderzoek heeft plaatsgevonden, dan dient de basisschool dit aan te geven bij de overdracht naar het voortgezet onderwijs.
Leerlingen die reeds over een dyslexieverklaring beschikken, worden wegwijs gemaakt door een korte informatiebijeenkomst en informatiepakket. Tevens biedt deze korte bijeenkomst een prima gelegenheid om kennis te maken met de dyslexie coördinatoren, waardoor het eenvoudiger wordt om hen te benaderen indien dit nodig is.
* protocol dyslexie voortgezet onderwijs
* protocol en afspraken Isendoorn College
* dyslexiescreening nieuwe stijl
* hoe vraag je een computer of laptop aan met Kurzweil