Weten gaat over kennis en inzicht. Leerlingen doen kennis en vaardigheden op. Kennis die ze nodig hebben voor hun examens, maar ook basiskennis waar ze altijd op terug kunnen vallen. En met vaardigheden zetten we de eerste stap naar de toekomst. Tijden veranderen, ontwikkelingen gaan door. Er ontstaan banen en beroepen die we nu nog niet kennen. Het onderwijs moet mee veranderen. De vaardigheden van nu zijn onvoldoende voor morgen. Daarom bereiden we leerlingen voor op de kennisintensieve 21-eeuwse maatschappij. Waar liggen kansen? Wat gaat er veranderen? Wat hebben ze nodig om mee te kunnen? Op deze vragen bieden wij inzicht.
En waar we ook inzicht in bieden: het eigen leren. Op het Isendoorn willen we dat iedereen nadenkt over zijn eigen leerproces. Dat gaan we langzaam opbouwen en begeleiden we zeer zorgvuldig. Maar één ding staat vast: leerlingen gaan steeds vaker en bewuster hun eigen keuzes maken. Waar willen ze extra aandacht aan besteden? Hoe denken ze meer rendement uit bepaalde vakken te halen? En op welke vragen willen ze antwoord? Leerlingen die naast de docent aan het roer staan en zelf de regie pakken. Dat levert veel meer motivatie en eigenaarschap op. En dat draagt weer bij aan die belangrijke vaardigheden van de toekomst.
Maar we streven ook naar ‘Deeper Learning: Leerlingen weten waarom ze iets leren en zien de samenhang in de vakken, projecten en lesstof. We bieden steeds vaker projecten aan die problemen uit de ‘echte wereld’ als vraagstuk behandelen. Dit zijn actuele thema’s die spelen in de samenleving, waar leerlingen vervolgens induiken. Met een veelzijdige blik leren ze te kijken naar maatschappelijke issues. Tijdens dit proces brengen ze hun geleerde kennis en vaardigheden in de praktijk. Een verdieping én innovatie van ons onderwijs dus!
Warmte, sfeer, aandacht en geborgenheid. Dat zijn basisvoorwaarden voor persoonlijke groei. Op het Isendoorn hangt een sfeer waar iedereen zich veilig voelt. Respect voor elkaar en het unieke in ieder persoon zien. Leerlingen die zichzelf mogen zijn dus. Wij doen er alles aan om voor alle leerlingen een veilige omgeving te bieden. Want pas dan kan iemand werken aan zijn kracht en talenten. Iedereen wil ontdekken waar zijn hart ligt. Waar hij warm voor loopt. Wij geven alle ruimte om daarachter te komen. En dat doen we het liefst samen. Want leren doen we op het Isendoorn met én van elkaar.
Werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. En daarnaast ontdekt iedere leerling wie hij eigenlijk is, waar zijn talenten en passies liggen en welke richting hij uit zou willen. Daar hoort op het Isendoorn nog een derde pijler bij, die voor ons minstens zo belangrijk is: Waarden. En die gaan over de persoon als onderdeel van de wereld. Wij willen verantwoordelijkheidsgevoel kweken bij iedereen op school. Leerlingen die zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf, voor anderen en de omgeving. Werken aan zelfkennis en moreel besef. Leerlingen zichzelf leren waarderen, maar ook laten zien dat ze onderdeel zijn van allerlei sociale groepen. Hun gezin bijvoorbeeld, maar ook de vereniging, hun werkgever en vriendengroep.
Dankzij deze drie pijlers, die verankerd liggen in alles wat we doen, verliezen we nooit onze hoogste ambities uit het oog. Op het Isendoorn willen we dat iedereen zich naar een hoger plan ontwikkelt. Cognitief, emotioneel en sociaal. En dat blijft niet bij mooie woorden, dat maken we elke dag waar.